De curând am găsit un studiu coordonat de Andrea McDonnel, aceasta analizează cum obsesia culturală faţă de celebrităţi a fost văzută ca o oportunitate de către revistele şi centrele de presă, viaţa celebrităţilor fiind un subiect de interes în special pentru publicul feminin care îşi evalua propriile valori şi percepţii asupra celorlalte femei prin prisma modelelor prezentate în revistele de scandal.
Revistele mondene prezintă o abordare contradictorie prin textele existente, astfel că deşi sunt frustrante, pot fi la fel de plăcute şi bine primite de cititoare. Motivul este simplu şi aici McDonnel prezintă interesul femeilor în ceea ce priveşte accesarea revistelor de scandal ca pe o formă de auto-educare, ca pe un punct diferit de vedere cultural şi ca o acceptare a unor norme asupra cărora ele se conformează, dar pe care nu le împărtăşesc în totalitate.
Prin accesul la viaţa persoanală a vedetelor, cititorii revistelor de scandal sunt instruiţi în ceea ce privește moralitatea și tiparele comportamentale adecvate de feminitate. Citind despre personalităţile publice, cititorii îşi evaluează viaţa personală prin survolare asupra propriilor comportamente şi gândiri, ceea ce trezeşte în ei un sentiment de adecvare sau nu la propria viaţă sau la viaţa privată a prietenilor şi cunoştinţelor lor.
În cele din urmă, McDonnell susține că fenomenul bârfelor celebrităților, extins acum la revistele online și la reţelele de socializare, permite femeilor să abordeze o înțelegere și chiar să confrunte experiența contradictorie a faptului de a fi femeie într-un lume saturată de media, într-o lume în care aparenţele contează mai mult decât intenţiile şi faptele. Influența culturii populare americane a avut mult timp o influență mondială.
Bârfa, printre altele, este un factor de stres, care suprasolicită resursele noastre fizice şi mentale şi ne face mai vulnerabili în faţa factorilor care ne perturbă sănătatea. Mai multe despre stres am scris aici.
Mai mult, revistele mondene promovează o imagine distorsionată asupra standardelor de frumuseţe şi sănătate, generând sentimente de ruşine, dezgust sau standarde nerealiste pentru cititoarele lor, aşa cum prezintă şi Anja în studiul său asupra efectelor revistelor de scandal.
Ziarele şi revistele de scandal sunt o formă modernă a bârfei, accesibilă mare parte populaţiei însetată de ultimele noutăţi din viaţa vedetelor, în ultimii ani din ce în ce mai prezente şi pe reţelele de socializare. Poate te întrebi care este scopul lor şi am să-ţi răspund din perspectivă evoluţionistă.
Cu mii de ani în urmă, bârfa a fost considerată o strategie de concurență intrasexuală folosită în lupta pentru parteneri și resurse legate de reproducerea succesului. În 2017, Davis conduce un studiu empiric din dorinţa de a înţelege mai bine fenomenul. Prin cercetarea lui a descoperit o tendinţă mai mare a femeilor de a bârfi, comparativ cu participanţii de sex masculin, şi o afinitate a lor pentru aspectul fizic şi informaţiile sociale şi mai puţin pe realizări, cum este în cazul bărbaţilor de exemplu. Altfel spus, bârfim ca să ne asigurăm că „exterminăm” competiţia intersexuală, în felul acesta vom ţine aproape de noi persoanele care prezintă interes pentru noi din punct de vedere sexual şi evolutiv şi le excludem pe cele pe care le percepem un potenţial pericol folosind arma bârfei.